Vodní doprava

 

            Vodní doprava patří mezi nejlevnější způsoby přepravy zboží. Stejně jako v zemích Evropské unie se i v České republice přednosti a výhody vodní dopravy nejvíce uplatňují v segmentu zahraničních přeprav, především na dlouhých relacích a v kombinaci s námořní dopravou. Tradiční je zaměření na hromadné substráty a zboží, ale postupně se plavba účinně prosazuje na trhu i u přeprav při využití speciálních přepravních jednotek (kontejnerů). V případě, že zdroj či cíl přepravy leží v blízkosti vodní cesty, je vodní doprava konkurenceschopná i při kratších přepravách včetně vnitrozemí. Snížené náklady na dopravu posilují konkurenceschopnost tuzemských produktů na mezinárodních trzích a otevírají nové vzdálenější zahraniční trhy. Obdobně náklady na suroviny mohou být nižší. Vodní doprava tak přímo podporuje export a import se zámořím. Vnitrozemská vodní doprava je v EU plně liberalizována a účinně působí jako cenový regulátor konkurenčních druhů dopravy. Na dopravním koridoru tak dochází k celkovému snížení tržních cen dopravného, bez rozdílu, zda je využita vodní, silniční či železniční doprava. Významným pozitivem vodní dopravy je její bezpečnost. Riziko dopravních nehod je minimální a přepravovaný náklad je pod celodenním dozorem posádky lodi. Možnost poškození nákladu nebo jeho odcizení je na zanedbatelné úrovni.

            Dodržování pravidla just-in-time je i ve vodní dopravě standardem, přirozeně za podmínky, že špatná splavnost například Labe dopravu neznemožní. Přirozeným handicapem plavby je delší čas přepravy. Zde vodní doprava konkuruje primárně cenou, nicméně průměrných 4–5 dnů na dopravu lodí mezi Hamburkem a ČR (tedy o 2–4 dny více než po silnici nebo železnici) může mít oproti 21 dnům cesty z Asie do Hamburku relativně malý význam. Vliv vodní dopravy na životní prostředí je nejnižší ze všech módů dopravy.

            Celospolečenské ocenění škod a negativních dopadů jednotlivých doprav v nákladní dopravě na životní prostředí zpracovávají specializované evropské instituce. Hodnocení vlivů dopravy ze studie PLANCO Consulting,GmbH, Essen, v roce 2009, je obsahem následující tabulky, která uvádí externí náklady na přepravu volně loženého zboží na Labi v relaci Hamburg – Děčín, v eurocentech/tkm. (zpracováno pro MD ČR).

x

x

Auta

Vlaky

Lodě

1

Nehody

0,43

0,06

0,03

2

Hluková zátěž

0,79

0,84

0,00

3

Hlukový bonus pro železnici

x

- 0,33

x

4

Znečistění ovzduší

0,32

0,05

0,12

5

Skleníkové plyny

0,47

0,17

0,12

6

Externí náklady celkem

2,01

0,79

0,27

 

Tabulka:  Porovnání externích nákladů na přepravu v eurocentech/tkm    Zdroj:PLANCO Consulting GmbH Essen, 2009

            ŘVC ČR uvádí pro posuzování rozvoje sítě vodních cest v ČR následující kalibrovaná data (jejich hodnoty vychází z hodnocení nehod, hluku, ovzduší, kongescí, a výstavby). Jejich přehled je v následující tabulce.

Externí náklady nákladní dopravy

Auta

Vlaky

Lodě

Vyjádření v €/1000 tkm

37,00

15,86

10,57

Vyjádření v Kč/1000 tkm (1 € = 25,598 Kč

947

405

270

 

Tabulka:  Kalibrovaná data ŘVC ČR pro stanovení externích nákladů   Zdroj: ŘVC ČR 2010

Projekt ChemLog a Studie proveditelnosti pro “Zlepšení podmínek pro říční dopravu ve střední Evropě, zejména na Labi“ z r. 2011 uvádí porovnání přepravného v € za dopravu hromadné zásilky o hmotnosti 1050 t v relaci Hamburk – Děčín vodní dopravou a srovnává je jednak s vlakem o 22 vagonech, jednak se 42 návěsy à 25 t.

x

Auta

Vlaky

Lodě

Provozní a externí náklady v €/1000 tkm

40 až 54

23

12 až 15

Tabulka:  Porovnání celkových (provozních i externích) nákladů.   Zdroj: VCaP č.2/2011, str. 39

            Vodní dopravu je nutné rozlišovat na dopravu vnitrozemskou a námořní. Vodní doprava je provozována po síti vodních cest, která se skládá ze splavných nebo splavněných toků a průplavů. Nevýhodou této sítě je její nepropojenost v jednotnou celoevropskou síť, jako je síť silniční či železniční dopravy. Proto má vodní doprava význam jako rovnocenný partner v kombinované dopravě. V podmínkách České republiky má prioritní postavení vnitrozemská doprava po řece Labi.

        Vodní doprava využívá vodní toky a v ČR zejména tok Labe a jejich dopravní infrastruktura -plavební dráha a další její technické vybavení jako kotviště, obchodní a ochranné přístavy, loděnice jsou součástí všech víceúčelových funkcí a využívání vodního toku. Parametry plavební dráhy pro plavbu jsou vždy v přímém souladu s zvýšením odtokových poměrů toku a odvádění velkých vod a zlepšením jeho vodohospodářských poměrů a řešení dalšího vodohospodářského využívání - výroba čisté energie vodní energetiky, dodávka a chlazení průmyslové vody, stabilitu hladiny podzemní vody, závlahy a akumulace vody v krajině a dále funkce  rekreační, krajinotvorné a přírodní prvky pro faunu a floru vodního a příbřežního prostředí.