Význam rozvoje labské vodní cesty pro Českou republiku

Pokud se podíváme na mapu světa, tvoří jej převážně vodní plochy. Zboží mezi kontinenty se proto přepravuje zejména lodní dopravou.

Vodní doprava je veřejnou činností, která přes malý podíl na celkovém objemu přepraveného zboží má nemalý význam i ve IV. transevropském dopravním koridoru (Berlín – Vídeň – Constanca / Istanbul / Atény), kterým je ročně přepravováno kolem 22 milionů tun různých komodit přes severozápadní hranici mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo.

            Labská vodní cesta je jediným bezúplatným dopravním koridorem, který spojuje Českou republiku s námořními přístavy severozápadní Evropy. Tento koridor je pro přepravu nadrozměrného zboží nezastupitelný, protože významně snižuje dopravní náklady a tím zefektivňuje cenu exportovaného i importovaného zboží. Vodní doprava po Labi v tomto IV. transevropském dopravním koridoru vytváří dopravně a přepravně potřebné konkurenční prostředí mezi ČR -a SRN.

            Přepravní náklady vodní dopravy jsou v porovnání s železnicí a zejména silnicí nejnižší a jednoznačně potvrzují její nezastupitelnost a a konkurenceschopnost zejména v přepravě hromadných surovin, zboží a výrobků. Například přeprava jedné tuny řepky olejky v ceně 6.000 Kč/tunu z východních Čech do přístavu Hamburk po železnici, činí dovozné až 2.200 Kč. Při využití vodní dopravy z Chvaletic do přístavu Hamburk při ponoru plavidel nejméně 140 cm je dovozné za přepravenou tunu pouze 800 Kč. Novější údaj uvádí průměrné dovozné zboží z Hamburku do ČR (asi 600 km) ve výši 10 až 15 €/t při přepravě po vodě, a asi 27 €/t při přepravě po železnici.

            V současné době je vodní doprava moderním, v Evropské unii podporovaným a rozvíjejícím se ekologickým způsobem přepravy zboží. EU podporuje i osobní vodní dopravu a vodní turistiku. Česká republika podepsala v roce 1997 v Helsinkách Evropskou dohodou o hlavních vnitrozemských cestách mezinárodního významu (AGN), kde se v úvodním prohlášení uvádí, cituji: „Smluvní strany, mající na paměti nutnost rozvoje vnitrozemských vodních cest v Evropě, berouce na zřetel budoucí zvýšenou přepravu zboží vlivem růstu mezinárodního obchodu, podtrhujíce důležitou roli vodní dopravy, která ve srovnání s ostatními druhy dopravy má ekonomické a ekologické přednosti, je schopna snížit společenské náklady a negativní vlivy na životní prostředí, jsouce přesvědčeny o nutnosti vytvořit právní rámec rozvoje a výstavby sítě vnitrozemských vodních cest, se dohodly na určení sítě vodních cest“. Labe od vyústění do Severního moře po Pardubice, je v této dohodě zařazeno jako hlavní vodní magistrála značená E-20 s cílovými parametry třídy Vb.